Kodeks for medlemmer af Kunst, Antik & Design Ringen (KAD) Medlemskabet af brancheforeningen forpligter den enkelte forretning til at overholde foreningens love og vedtægter, så når du handler med et medlem af Kunst, Antik & Design Ringen, har du den nødvendige garanti for en seriøs behandling. Et af foreningens formål er at skabe sikkerhed for medlemmernes kunder. Det er således af stor vigtighed, at vore medlemmer, udover selvfølgelig at følge bestemmelserne i købeloven, aftaleloven, forbrugeraftaleloven, E-handelsloven og markedsføringsloven, også overholder de etiske og moralske regler, der kræves for at garantere en professionel og ansvarlig behandling af kunderne. Dette indebærer bl.a. en sikkerhed for: At der er overensstemmelse mellem varens beskaffenhed, autenticitet og fakturaens beskrivelse, således at kunden kan returnere varen og få sine penge tilbage, hvis dette ikke er tilfældet. At medlemmerne er godkendt af politimyndigheden til at forhandle antikviteter m.v., og der kun bringes varer i omsætning, der er erhvervet retsmæssigt. Medlemmet er selvfølgelig personlig ansvarlig for sin egen forretning, men bestyrelsen kan eventuelt være opmand mellem kunde og medlem i tvistigheder, der indbringes for foreningens klagenævn via [email protected]. Hvis det ikke løses tilfredsstillende, henvises til hjemmesiden forbrug.dk, i første omgang til Center for Klageløsning, som hører ind under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. |
Fortrydelsesret og reklamationsret
Fortrydelsesret
Gælder kun ved fjernsalg til private. Ved internethandel (fjernsalg) med Kunst, Antik & Design Ringens medlemmer har du som køber ifølge forbrugeraftaleloven 14 dages fortrydelsesret regnet fra varernes ankomstdag. Ved evt. brug af denne ret, skal du dog skriftlig kontakte sælgeren og meddele, at du ønsker at gøre brug af fortrydelsesretten, inden du returnerer varen.
Ved returneringen skal varerne være i samme stand og mængde som ved modtagelsen, og køber betaler returforsendelsen..
Reklamationsret
Som medlem af Kunst, Antik & Design Ringen vil man meget nøje undersøge varerne for eventuelle fejl og mangler, før man sender varerne af sted omhyggeligt indpakkede.
Skulle du alligevel modtage en vare, som er transportskadet, defekt eller lider af mangler, som ikke er blevet oplyst ved handelen, skal man af bl. a. forsikringsmæssige årsager hurtigst muligt kontakte medlemmet.
Du kan blive tilbudt afhjælpning, omlevering af varen, hvis det er muligt, et passende afslag i prisen eller ophævelse af købet.